diumenge, 30 de març del 2008

DEMIURG 2.0


autor: Luckyred

dissabte, 29 de març del 2008

ART 2.0

Pel cap de setmana una recomenació: una revista interessant en la línea dels entorns 2.0. Per llegir, veure, escoltar i disfrutar.

divendres, 28 de març del 2008

Museu 2.0 i SECOND LIFE

Sovint s'inclou Second Life dins el món del web 2.0. Diria que es tracta de quelcom diferent.
Què aporta Second Life a la pràctica museística? Personalment crec que ben poca cosa. Altres no ho veuen així, al contrari.
L'objectiu de Second Life és fer habitable un món d'avatars. Aquí resideix una diferència substancial que l'aparta dels recursos 2.0. No parlem d'espectadors si no d'avatars, d'ens virtuals que simulen i practiquen les activitats més diverses, inclús les artístiques, dins un món tancat, sense cap altre interacció possible fora de la seva virtualitat.
Si ho comparem, per exemple, amb les experiències que hem anat ressenyant en els posts anteriors: amb les pràctiques d'etiquetatge col·lectiu, en la participació dels espectadors en la configuració d'exposicions, en la implicació en els espais del museu, la diferència és notable. No oblidem que del que es tracta en última instància és de potenciar l'espai real no virtual del museu.
A Second Life l'hi manca definitivament la plasticitat dels recursos web 2.0


Avatars de l'illa d'Okapi. Un projecte arqueològic a Second Life.

divendres, 21 de març del 2008

Catàlegs i CATÀLEGS 2.0

El MACBA sempre ha insistit en la importància del Centre de Documentació, Biblioteca i Arxiu del Museu. Fa pocs mesos tot just que inauguràven noves dependències per ampliar aquests serveis.
Ara ens voldriem centrar en una de les línees de publicacions del MACBA: els Quaderns portàtils.
A través d'aquest quaderns el MACBA dóna sortida trimestralment a conferències, catàlegs, seminaris i altres materials del museu. Els textos estan disponibles en línea, en format PDF i es permet l'impresió sota diferents enquadernacions possibles.


fotografia de K3216K

dimecres, 19 de març del 2008

LUSITÀNIA vs. HISPÀNIA

S'ha celebrat recentment un encontre sobre blocs de museus portuguesos. Amb els portuguesos a més de compartir geografies també compartim la mateixa paraula: museu.
La blogosfera museística portuguesa arriba ja als prop de 40 blocs una proporció que segurament és molt més alta que la d'Espanya. Per cert, existeix un cens dels blocs de museus espanyols?. Si atenem a la resposta de Google o de Technorati, els blocs de museus a Espanya tot just s'inicien.

Isabel de Portugal, muller de Carles V. Tiziano. 1548.
Museo del Prado

dimarts, 18 de març del 2008

PÚBLIC 2.0

El Brooklyn Museum continua explorant el territori 2.0. Ara ens proposa un experiment on el públic, presencialment o en línea, participa en el procés de l'exposició: Click. La idea rera l'exposició és avaluar la potència de la folksonomia i confrontar la percepció del públic participant amb la dels curadors de l'exposició. (via Le Carnet d'Ana)


A Tree grows in Brooklyn d'Elia Kazan.
Traduida a Espanya com a Lazos humanos.
El Brooklyn de principis de segle XX a través de les vicissituds de la familia Nolan.

dilluns, 17 de març del 2008

ISO 14001 i Museu 2.0

En un post anterior, al parlar de la família de les ISO 9001, ja insinuàvem la perfecta sintonia entre l'aplicació de sistemes de qualitat dirigits als usuaris i les aplicacions orientades als entorns 2.0.
L'ISO 14001 pretèn introduir els valors de la sostenibilitat i la gestió medioambiental en les organitzacions. Ningú negarà que aquest és un tema d'actualitat i que exigeix mesures urgents. Una bona contribució dels museus a la sostenabilitat medioambiental seria, sens dubte, la d'obtenir la certificació ISO 14001.

paisatge postal: Val di Funes. Itàlia.
més postals a aquí.

dilluns, 3 de març del 2008

SERVEIS EDUCATIUS en el Museu 2.0

Des de la creació dels departaments i serveis educatius, els museus han consolidat definitivament una oferta destinada principalment al pùblic escolar.
Alguns d'aquest serveis han desplegat programaris adaptats, com les webquest, o espais web ben construits com els del Museu Thyssen-Bornemisza.
Ens moguem però encara en la intenció de forjar consumidors. Ens cal un pas més, els serveis educatius s'han de dirigir cap a nous objectius: forjar creadors.


autor de la fotografia: phploveme

"si se les enseña a los niños a hacer películas, estarán menos alienados con la imagen, porque comprenderán que es algo que se fabrica. Hay que formarlos no como consumidores, sino como creadores."

extret d'una entrevista a Marc Augé
(via Rafael Cippolini )

dissabte, 1 de març del 2008

COOL 2.0

Un divertimet guai des de Brooklyn

la GENERACIÓ GOOGLE a Espanya

Parlàvem fa pocs dies de la Generació Google i els Museus. Ara ens enterem (via Genís Roca) del primer intent de cartografiar l'escletxa digital a Espanya.
L'autor utilitza una metodologia molt simple, en algun punt potser discutible, però que ens permet una aproximació interessant al cas espanyol.
A través de 4 aspectes contrastats es perfilen les dades proporcionades per l'Institut Nacional d'Estadística:

  • Vius conectat o desconectat a internet
  • Vius digitalment o analògicament
  • Generes continguts a internet o simplement els consumeixes
  • en funció de la teva edat ets un nadiu digital o un immigrant digital
Una primera conclusió és que existeix una correlació positiva entre les comunitats més densament poblades i la vida en digital.


autor de la fotografia: shesnuckinfurts