dilluns, 18 de febrer de 2008

FOLKSONOMIA o etiquetatge col·laboratiu

Enguany la trobada sobre Museus i Webs que se celebra al Québec dedica una de les sessions al projecte d'etiquetatge col·laboratiu o social, conegut també sota el neologisme de folksonomia.
Una entrevista al creador del concepte i autor del llibre The Wisdow of Crowds podeu escoltar-le a aquí.



infografia Maarten Janssen (via Robin Good)

De què parlem quan diem etiquetatge social?

Internet és un vastíssim repositori d'informació i quant volem extreure una d'aquestes informacions solem recòrrer als motors de cerca. No sempre però Google, per mencionar el cercador més utilitzat, ens proporciona els resultats desitjats. És com si els robots que operen dins els cercadors els hi manqués el toc humà.
Plantagem ara el supòsit que els milions d'usuaris d'internet comencesssin a qualificar i valorar els resultats de les seves cerques, a deixar-hi anotacions o simplement etiquetes en forma d'una paraula concreta, aleshores s'obririen noves possibilitats en les nostres cerques: serien més afinades, es correspondrien amb les d'altres usuaris, etc.
D'alguna manera les unitats d'informació que configuren l'univers internet s'enriquirien gràcies a l'experiència d'altres usuaris. Aquest enriquiment es mostra en l'etiquetatge col·laboratiu o social, en un procés conegut com a folksonomia.
La folksonomia parteix d'un principi radicalment diferent de l'ordenació tradicional: la taxonomia. Mentre la folksonomia és col·laborativa per naturalesa, la taxonomia és jeràrquica. Mentre la primera és multidimensional, la taxonomia és unidireccional. Mentre la folksonomia es nodreix d'una subjectivitat desbordada, la taxonomia s'ajusta a una pretesa objectivitat.
Tot el conjunt d'informacions etiquetades col·laborativament s'agrupen en repositoris com si de galàxies de l'univers internet es tractés.
Apropem-no a una d'aquestes conegudes gal·làxies; la del del.icio.us. Els usuaris d'aquest servei etiqueten els seus espais o pàgines webs preferides amb unes determinades paraules que comparteixen amb la resta d'usuaris del servei. El resultat és que les cerques dins el del.icio.us poden ser més afinades, més pròximes a les nostres.