dimarts, 13 de gener de 2009

Museu i cinema: la fascinació per l'obra d'art

El quadre pictòric ha estat un recurs cinematogràfic abastament explotat en l'època clàsica de la producció cinematogràfica. La mujer del cuadro (The Woman in the Window, 1944), de Fritz Lang, Laura (1944) d' Otto Preminger o El retrato de Dorian Gray (The Picture of Dorian Gray, 1945) d'Albert Lewin i Jennie ((Portrait of Jennie, 1948) en són exemples (via Natalia Vias).
Tanmateix es tractava d'un recurs per iniciar la trama argumental. Una de les primeres reflexions al voltant de l'art es pot veure en el film de John Cassavetes Shadows (1961) en escenes com aquesta:



Si hi ha un realitzador que ha adaptat clarament el llenguatge de l'obra pictòrica en la seva cinematografia aquest és, sens dubte, Peter Greenaway. La seva última producció, The Nightwatching (2007), s'adentra en l'obra de Rembrandt tant des del punt de vista biogràfic com plàstic.




Musée haut, Musée Bas és un film francés estrenat fa poc que repassa en clau de comèdia les relacions al voltant de les obres exposades en els museus. També en clau de comèdia, Carried Away (1998) explora el món de l'art actual.